up

Wednesday, November 17, 2010

Nak tahu kenapa ia berharga bagi aku ?



Sid 10 tahun ,
Aku sekolah kebangsaan cina .
Pergi sekolah selalu jalan kaki aje .
Jarak dari rumah ke sekolah lebih kurang 3.5KM
Family aku pulak sorang pun belum ada kereta .
Dulu ada lah,tapi abah aku dah jual dekat kawan dia .
Setiap pagi mesti abah aku bagi duit belanje .
Bila malam dia suka sangat bawak aku pergi makan KFC .
Tak tahu lah kenapa dia suka sangat . Kadang-kadang tu dia hantar lah aku pergi sekolah sebab dia kata
"Hari ni kawan abah bagi pakai kereta,biar abah je hantar ok!".
Aku pun rasa seronok lah sebab abah aku hantar so tak payah nak jalan kaki jejauh .
Mase dalam kereta , kitorang sempat la borak-borak pasal subjek kat sekolah .
Dia paling suka subjek BAHASA INGGERIS sebab dia sebenarnya orang singapore .
Tiap-tiap kali amek report kad , mesti subjek tu aku 'E' so dia menggeluh jela .
Ade satu malam tu , dia ajak aku lepak depan tv tengok "NIGHTLINE TV3" .
Dari situ dia ajar aku macam mana cara nak bercakap dalam bahasa inggeris .
Selang beberapa minggu , dia belikan aku KAMUS DWI BAHASA .
Dia kata itu hadiah untuk aku supaya aku boleh pandai dalam subjek bahasa inggeris .
Mulai hari tu jugak , aku asyik membaca KAMUS yang dihadiahkan tadi hinggalah aku pandai sikit demi sedikit .
Petang-petang mesti aku ikut dia amek mak aku balik kerja kalau ada kereta :D .
Dia suka dengar SINAR.FM .
Aku layan kan ajelahh :D


Sid 12 tahun,
Hari ni , test UPSR .
Tapi aku tak pergi sebab aku kena demam denggi .
Takde orang pun teman aku dekat hospital .
Abah aku paling rajin datang tengok aku siap bawakkan makanan febret dia KFC .
Mak aku asyik sibuk kerja je dekat hotel .
Yelaa jadi chef hotel katekan .
Aku duduk sana dalam 12 hari .
Dapat je balik , aku ape lagi .
Cyber Cafe la taman permainan aku .
Aku pun bebas nak hisap rokok kan dekat cc .
Akhirnya kantoi lah pulakk .
Abah aku tak buat ape pun , dia cuma tanya aku supaya ingin memastikan aku betul hisap ke just main-main.
Dengan selambe adabnye , aku cakap memang aku hisap rokok since aku 11 .
Dia tak marah langsung walaupun sikit .
Cuma dia cakap jangan terlalu habbit la .
Sebab dia juga bekas perokok , after dia kena sakit jantung baru dia stop .

Bile sampai je mase exam UPSR , abah aku selalu hantar pergi sekolah guna kereta kawan dia .
Dia sanggup buat macam tu demi aku nak jawb soalan nanti .
Sampai je sekolah , dia bagi duit belanja n dia cakap
"Buat yang terbaik iye , baca soalan tarik nafas dan jawb" .
Aku pun senyum lah n jawb
"Baik abah!"
Lepas UPSR dah tamat , aku jarang pergi sekolah .
Pergi pun sebab ada event je .
Sampai lah waktu untuk amek resault UPSR .
Mase pergi amek slip keputusan UPSR tu , aku pergi dengan abah je .
Abah aku jumpa cikgu n amek slip tu .
Kitorang nak blah la kan lepas amek resault tu . 
Tapi, guru kelas aku suruh tunggu sebab ada penyampaian hadiah kepada pelajar cemerlang .
Abah aku ni jenis malas nak spend mase sangat kat benda-benda macm ni .
Aku pun suruh la dia sabar sket sebab aku nak jumpe member-member kejap .
Dalam mase 5 minit je , aku terdengar nama aku disebut oleh cikgu .
Tibe-tibe aku jadi blurr sebab nama aku akan disebut bile ade kes tidur dalam perpustakaan je .
Aku berlari lah pergi dekat stage , ahaa rupanya aku dapat hadiah special dari cikgu BI sebab aku dapat improve aku nye Bahasa Inggeris .
Abah aku senyum jee tahu :D .

Sid 13 tahun ,
Aku mula masuk sekolah menengah kebangsaan .
Yeayy saya dah besar ! Ahahaha !
Sekolah baru ni 2km je dari rumah .
Time tu dah pandai naik bas metro .
50sen je kott .
So,duit belanja aku dari RM1.50 naik ke RM2.00 :)
Terima kasih abah !
Yang peliknya , aku tak tahu dia kerja apa .
Kadang-kadang tak menentu lah masa dia dekat rumah .
Sekarang duit belanje dia letak atas meja makan je .
Jarang lah dia nak bagi hand by hand .
Bila aku tanya kenapa , dia kata sibuk banyak kerja .
Hmm..
Aku ye kan je lah ..
Tiap-tiap hujung bulan , mesti dia bawa aku gi mancing :)
Haha , dia ajar aku cara nak memancing tau !
Tapi , aku tak lah sehebat dia nak dapat ikan besar .
Bila ada ikan je aku suruh dia yang tarik HAHA !
Balik je mesti kena singgah KFC dulu .
Selalunye aku dengan abah je yang pergi .
Kalau duit lepas untuk aku ngan dia je , mesti dia suruh aku jangan bagi tahu mak yang ktorang lepak KFC .
Mak aku ni rapat dengan abang n kakak aku je .
Dia dah berhenti kerja , so jadi suri rumah je .

Sid 14 tahun,
Satu hari tu , aku dah tak sabar nak keluar pergi cc nak online myspace .
Tibe-tibe mak aku suruh jaga rumah sebab abah n mak aku nak pergi hospital .
Aku dah pelik , aku tanya la siapa yang sakit .
Mak aku cakap takde sape-sape sakit , kau tunggu je kat rumah ni .
Dia tinggalkan lah duit belanje RM5 .
Aku tunggu sampai pukul 6 petang .
Terdengar bunyi tapak kaki orang turun dari tangga rumah aku ,
Aku terus jenguk luar rumah n aku nampak mak aku mendukung seorang bayi .
Bile aku tanye siape ni mak ?
Mak aku cakap anak orang lah .
Haihh , memang la aku tahu anak orang kan .
Abah aku panggil ajak teman dia pergi makan ,
Aku pun lelaju lari terus duduk dalam kete .
Mase dalam perjalanan tu , abah aku bagi tahu yang bayi tu adik baru aku .
Haihh .. ade adik lah pulak .
Oke la tu ade geng kan :D

Sid 15 tahun ,
Masuk bulan febuari , aku dah malas nak sekolah sebab minat aku nak belajar dah takde .
Asyik gila dekat komputer je manjang .
Aku cakap lah dengan mak aku yang aku nak berhenti sekolah .
Automatik makan 'TAPAK TANGAN IBU' xD
Err , aku pulak dah pandai melawan .
Aku cakap la yang aku dah malas nak belajar .
Dia suruh aku tanya abah aku .
After aku bincang pasal kes nak berhenti sekolah ni dengan abah aku ,
Kitorang terus pergi rumah member dia naik motor .
Sebab dia nak bagi aku tolong kawan dia jaga kedai sparepart automotif .
Terus dia cakap kat aku
"Kalau kau betul nak berhenti , apa abah boleh buat ?"
"Mulai hari ni , kau kerja dengan kawan abah ni dulu nak ?"
Aku amek mase la kejap fikir kan .
So aku terima sebab aku fikir lah kalau ada gaji mesti dapat belanje n main cc sampai lebam .
Pejam celik , PMR dah nak bermula tak lama lagi .
Tapi aku ignore je sebb aku dah berhenti sekolah kan .
Mesti aku tak sempat nak amek dah .
Dengan tak belajar apa-apa pun .
Asyik depan PC jee .
Sampai je tarikh untuk menduduki PMR .
Aku still depan PC sambil layan game GOLF .
Tibe-tibe cikgu disiplin call aku dia tanya aku nak amek PMR ke tidak .
Memang aku jadi pelik lah , boleh ke dah berhenti tapi nak amek PMR ?
Dia kata if nak amek , datang sekolah ASAP before paper BM start .
Kelang kabut aku balik rumah , mandi siap siap sume .
Berlari aku pergi sekolah dengan tak makan ape lagi .
Ahaa , sampai je sekolah benda pertama sekali aku kena ialah 'POTONG RAMBUT' .
Lama tak pergi sekolah , rambut pun dah macam Allycats xD .
Cikgu siap bagi aku pen,pensel,pemadam dan stuff lain untuk aku jawb paper .
Yela hero datang tangan kosong ahaha IC je bawak .
Jawab punya jawb , resault pun keluaa ..
Ahaa !
Mase 2 minggu sebelum resault PMR keluar , aku tolong abah aku hantar barang-barang sparepart dekat KEM-KEM askar .
Aku buat kerja tu dua kaki je dengan dia .
Pehh , penat sehh angkat barang berkilo-kilo .
Paling ringan pun 3KG la , tapi benda tu ada dekat 200 biji = =" .
Abah aku mana lah larat lagi nak buat kerja-kerja berat .
Dia kan dah separuh abad dahh .
Bile balik hantar barang dari ipoh , ktorang singgah sekolah kejap sebab nak pergi amek slip PMR .
Ahaaa aku dapat 4C 3D 1E .
Dalam kepala otak , apa pun takde .
Tapi abah aku cool je dia cakap
"Dah ini yang terbaik kau boleh buat kan ? nanti boleh cuba lagi takpe ."
Dia tak pernah pun nak marah ke atau pukul aku pasal ape benda skali pun aku buat .
Yang selalu dia akan nasihat dan bagi pendapat je biar aku yg fikir sendiri mana elok mana tak .
Aku selalu cerita segala benda dekat dia .
Sebab bagi aku , dia sorang yang faham aku dalam dunia ni .
Dia paling banyak amek berat pasl aku daripada mak aku .
Bila aku sakit , dia la orang pertama keluar rumah pergi pinjam kereta sebab nak bawak aku pergi hospital .

Sid 17 tahun,
Haa , aku dah kerja sendiri pulee .
Aku jadi agent STREAMYX je .
Boleh lah tahan gaji dia :)
Kadang-kadang gaji aku pulak belanja dia makan KFC.
Dia pun suka aku dah mula kerja sendiri .
Aku pun da ade awek HAHA !
Aku selalu cerita kat dia pasal awek tu .
Dia kata if ok bagus lah .
Hmm..
Aku pun lepak lah CC pergi online Myspace n Facebook .
Mase tu aku perasan member aku chat ngan sorang awek ni .
Aku terus la mintak kat dia enn .
So , aku start la berkawan ngan pempuan tu .
Aku balik je aku terus cerita kat abah .
Makin hari aku makin rapat , alang-alang aku couple jela dengan dia .
Hmm itu lah , memandai awek sampai dua .
Langsung kantoi .
Tapi aku terus terang kat dua-dua yang aku tak tahu nak pilih mana 1 .
Tetibe , bapa awek aku yg 1st ni datang rumah .
Dia bagi tahu aku yg awek aku ni sakit itu la ini la apa semua .
Aku pulak time tu jenis murah hati enn , tak fikir pulak .
So , aku pilih yg 1st tu .
Tapi aku ada janji dengan 2nd ni .
"I nak minta peluang terakhir dari u satu hari nanti ."
"I janji i akan jaga dan sayang you."
Aku cakap macam tu sebab aku rasa yg aku not longer dengan awek 1st aku ni .
Hari-hari abah aku lepak rumah je sebab nak rehat .
Kerja dia hantar makanan dekat kantin mahkamah je .
Pakcik aku bagi dia kerja yang setanding dengan umur dia .
Jadi pemandu van jee .
Ada lah duit belanja dia siket-siket kan .
Mase bulan 5,
Penyakit dia mula datang balik .
Abang ipar aku cepat-cepat hantar dia pergi hospital .
Aku dapat tahu pun sebab kakak aku telefon masa aku kat tempat kerja .
Punyalah risau , aku tinggalkan kerja aku n terus pergi hospital .
Doktor tahan dia dekat wad sebab jantung dia dah teruk .
On the spot aku call boss aku , aku cakap aku tak bole keje sebb aku nak jaga dia dekat hospital .
Boss aku tak bagi sebb ada event besar .
So aku ponteng jelahh .
Selama dua minggu aku jaga dia , doktor bagi dia keluar sebab dia dah ok .
Wahh alhamdullilah dia dah sehat :) .
Dia pun mula balik kerja dengan pakcik aku .
Selang dua bulan , buah pinggang dia pulak sakit .
Aku n abang aku bawak dia pergi hospital .
Hmm ..
Kena tahan lagi dengan doktor .
Check punya check , dekat 5 jam aku tunggu dia dekat wad kecemasan .
Doktor terus masukkan dia kat wad biasa .
So , aku lah teman dia lagi .
Dah 2 hari aku tak mandi sebab teman dia , doktor panggil aku sebab nak bagi tahu kes abah aku ni . 
Rupa-rupanya dia ada banyak penyakit yang berbeza .
Diabetis ,  Jantung , Gaut dan Buah Pinggang .
Hari-hari dia kena makan 8 biji ubat sekali gus .
Demi dia , pukul 3 pagi aku sanggup jalan kaki dari hospital ke 7E yang jauh dalam berapa KM untuk belikan dia ROTI n KAYA sebab dia nak .
Aku sapu kan KAYA semua , buatkan dia air .
Ktorang makan n minum sama-sama .
Besoknye mase family aku datang , aku pun cerita la dekat family aku apa yang doktor bg tahu .
Teman punya teman sampai 11 hari , abah aku dapat keluar .
Doktor kata dia dah ok !
Pheww !!
Akhirnya dia sehat .
Lega rasanya hati aku sebab dia dah sehat :)
Tapi lepas dua hari dia keluar dari hospital , dia nampak pelik .
Abah aku macam meracau , cakap sorang-sorang .
Bila tidur asyik terkejut n tibe-tibe merepek .
Aku tanya mak aku kenapa , abang ipar aku cakap sebab effect ubat yg dia makan kot .
Maybe lah kann ..
Besok tu aku kerja , tibe-tibe mak aku call cakap abah masuk ICU .
Aku pulak dekat tempat kerja .
Dalam pukul 5 tu aku datang lah pergi tengok dia .
Masa aku sampai , doktor tak bagi masuk sebab dalam tu semua kes-kes series je .
Bile doktor keluar dari pintu wad tu , mak aku tanya macam mana keadaan abah aku .
Doktor cakap
"Kami tak boleh nak buat apa lagi ."
"Dia hanya bergantung pada mesin untuk terus hidup ."
"Baik kakak panggil semua anak-anak sedara mara datang baca yasin untuk dia."
Setelah apa yang doktor terangkan tadi , air mata aku terus mengalir .
Hati aku mula sedih sayu .
Aku tumbuk dinding sampai tangan aku bengkak .
Doktor membenarkan aku masuk ke wad ICU untuk melawat .
Aku terus pegang tangannya dan berbisik
"Abah , tolong lah jangan tinggalkan orang kat sini ."
"Orang dah takde sape-sape dah kecuali abah."
"Kalau abah nak pergi , bawak la orang skali."
(Sambil Menangis Dan Merayu)
Matanya tertutup , mulutnya terbuka luas dan dimasukkan oksigen .
Dia hanya dapat mendengar dan menggerakkan biji matanya .
Aku amat sedih kerana dia tidak dapat membukakan matanya dan bercakap sepatah pun pada aku .
Terus aku mengucap di telinga nya dan aku terus lari , aku macam orang yang dah hilang segala-galanya .
Sebab, dia yang banyak mencurahkan kasih sayang dekat aku antara adik beradik yg lain .
Dia lah tempat untuk aku mengadu,tempat untuk bermanja .
Dia bukan sekadar bapa tetapi dia lebih dari itu buat aku.
Inspirasi hidup aku hanya ada pada dia , dia yang selalu menyokong aku dari belakang .
Benda yang paling dia tak suka , bila aku malas bekerja .
Dua hari berterusan aku mengelakkan diri untuk berdepan dengan dia di wad ICU tu .
Aku elakkan diri dengan pergi kerja dekat event PC FAIR KLCC .
Tiba-tiba pada jam 10.41 malam , kakak aku call dan cakap
"Darul , abah dah takde ."
Aku terus blank , aku terdiam .
Aku bagi tahu boss aku n aku suruh dia aku hantar ke hospital ASAP !
Dia bole pulak nak lengah-lengah , terus aku lari naik teksi pergi hospital .
Dari KLCC ke hospital SELAYANG .
Sampai je hospital , nurse cakap jenazah dah bawak balik .
Pulakk dahh , teksi dah takde dah masa tu .
Aku call kakak aku suruh amek kat hospital .
After sampai je rumah , aku sekadar termenung je dekat jenazah dia .
Fikiran aku terganggu , kerana aku asyik teringat kenangan yg aku lalui bersama dia .
Biarpun time tu awek 1st aku ada .
Tapi aku masa tu perangai dia pelik gila .
Lalu aku terus lari ke cyber cafe sebab aku taknak menanggis lagi .
Mulai hari selepas dia ditanam .
Aku berjanji yang aku akan berubah dan aku selalu letakkan dia dalam hati aku .
Baru je sebulan arwah abah aku meninggal .
Awek aku tuduh aku ade perempuan lain tak pasal-pasal .
So dia nak clash , aku pun setuju sebab aku tau dia tak simpati langsung kat aku .
Aku cerita segala benda kot kat dia pasl arwah abah aku ni .
Rupa-rupanya , adik dia bagi tau aku yang dia ni sebenarnye dah couple dengan orang lain ade la dalam 3 bulan .
Hmm .. kire fair la kan .
Aku pun stop fikir pasal diaa .
Tibe-tibe terfikir pasl awek 2nd tu .
Dia ada ciri-ciri macam arwah abah aku .
Mulai saat tu , aku fikir nak contact dia n berubah .


Sid 18 tahun ,
Aku nekad berubah , aku start study kat kolej .
Aku pun dapat contact yg aku janji tu .
Tapi malangnye , dia ada boyfriend lahh .
Aku tengok dia pun happy je dengan boyfriend dia .
So aku tak nak la kacau dia .
Aku siap terserempak dengan dia dekat PAVILION dengan boyfriend dia .
Hmm .. aku tunduk jelaa .
Takpe , aku sabar menunggu dia even dia da berpunya .
Tak boleh masuk pulak kepala aku nak belajar course yang aku tak minat .
So aku stop lahh .
Kebetulan aku kenal sorang pempuan ni kat Myspace .
Kawan punya la kawan , dia ubah aku sikit demi sikit .
Di sebabkan pempuan yang aku tunggu tu still dengan boyfriend dia .
Aku try nak suka kat pempuan yg aku baru kenal ni .
Lama-lama baru aku sedar , yg pempuan ni memang baik .
Tapi perangai dia teruk .
Suka bagi orang harapan sana sini .
Ape lagi , CANCEL terus lah niat aku .
Hari makin hari , aku terus menunggu awek yg aku dah janji tu .
Sampai la hari ni , aku dapat contact dia .
Dia pun dah takde ape-ape dengan boyfriend dia .
Tipu lah kalau hati dia takde ape-ape dah kan ?
Kawan aku bagi tau yang dia cari aku ape sume ,
Dia story everything kat aku .
Aku cuba support dia biar dia tak terus buat kerja gila yg menyakitkan diri dia .
Even aku tak lama kenal dia , tapi aku yakin dia boleh berubah supaya terus bersabar atas apa yang terjadi .
Then skarang , aku cuba nak amek hati dia balik .
Tapi, aku tak tau lah yang dia still ingat janji aku tu atau tak .
Walau macam mana pun , apa pun dia buat kat aku .
Dia tak layan aku ke apa .
Aku still tunggu dia .
Dan sekarang ni , aku rapat gila ngan mak aku .
Aku kerja 1 hari 14 jam .
Gaji tak lah banyak tapi aku still boleh beli barang dapur untuk rumah aku .
Aku selalu belanja mak n adik aku makan best best .
Sekarang , aku rasa yang aku bertanggungjawb seperti mana arwah bapa aku cakap .
"Satu hari nanti , kau akan duduk di tempat aku . Kau akan dianugerahkan TANGGUNGJAWAB sebagai seorang anak/lelaki dalam sesebuah keluarga."
Aku dapat merasakan apa yang dikatakan oleh arwah abah apabila aku mula berubah .

P/S : Sekarang baru lah aku faham apa itu KEHIDUPAN dan TANGGUNGJAWAB .
Aku perlukan sokongan untuk terus kehadapan.
Itu lah sebabnya aku terus menunggu seseorang yang pernah aku BERJANJI semasa aku di beri peluang memilih .

No comments:

Post a Comment